Znajdź nas na Logo facebook Behance Logo
Kontakt: biuro@exio.pl
Interaktywne

sklepy internetowe

i

strony internetowe

Dla Twojej firmy

Zapoznaj się z naszą ofertą

Trendy w projektowaniu stron 2018


Użytkownicy sieci to osoby, które w dużej mierze skupiają się na graficznym przedstawieniu treści na stronach internetowych. Najważniejsze jest zachowanie spójności i pokazanie tego co użytkownik strony chce zobaczyć.  Wszystko trzeba zrobić tak, żeby nie było przesytu formy nad treścią. Istnieje kilka trendów, które istnieją w web designie i są już pewnymi standardami na stronach www.

Podążanie za aktualnymi trendami w projektowaniu stron www jest bardzo ważne z uwagi na coraz to nowsze rozwiązania, funkcjonalności, które chcąc nie chcąc będą rozwijane. Na ten moment są one rozwijane w bardzo szybkim tempie. Wpływa na to między innymi potrzeba pokazania czegoś więcej. Często strony internetowe to wizytówka danej firmy, osoby, społeczności. Można tu pokusić się o użycie powiedzenia „Jak Cię widzą, tak Cię piszą”.  Właśnie poprzez stosowanie się do aktualnych trendów możemy zyskać nowych potencjalnych klientów, zainteresowanych.  Wprowadzanie coraz to nowszych rozwiązań idzie za sprawą coraz większej konkurencji w Internecie, ale nie tylko… Zwiększyła się też świadomość i wiedza użytkowników sieci dotyczącej roli strony www podczas sprzedaży. A więc dlaczego warto stosować się do aktualnych trendów przy projektowaniu graficznym w Internecie? A no dlatego, że większość osób chce widzieć pionierskie rozwiązania, które w jakiś sposób się im pozytywnie kojarzą. Standaryzacja tych pionierskich rozwiązań na stronach internetowych na pewno zachęca do odwiedzin nowych stron. Użytkownik strony zna już pewne zastosowania, funkcjonalności i przyzwyczaja się do nich, chce je widzieć nie tylko na jednej ale na wielu stronach www.

Dlaczego wiele witryn posiada stałe wręcz elementy architektury zamieszczonych na niej treści? 

Nagłówek stron www

Pierwszym zadaniem osób projektujących strony internetowe jest poinformować odwiedzającego witrynę gdzie się znajduje. Przede wszystkim logotyp. Umieszczony w najbardziej czytelnej formie dla użytkownika strony. Internauci od kilku lat przyzwyczaili się do kilku standardowych układów nagłówków, gdzie logotyp znajduje się najczęściej po lewej stronie, obok niego czytelna nawigacja nawigację oraz wybór wersji językowych strony. Niezależnie od tego, w którym punkcie witryny znajduje się użytkownik, powinien mieć zawsze możliwość łatwego powrotu do strony głównej, najlepiej za pomocą jednego kliknięcia. Istnieje prosta metoda, która mu na to pozwoli, i co najważniejsze oczywista również dla samego użytkownika, który intuicyjnie klika w logo firmy, warto więc z tego miejsca przekierować ich od razu na stronę główną. W sklepach internetowych lub portalach, po prawej stronie często znajdziemy koszyk lub przyciski do logowania czy rejestracji. W nagłówku najczęściej znajduje się menu. Menu to praktycznie jeden z fundamentów strony internetowej - dzięki niemu użytkownik nie tylko może przejść do interesujących go sekcji, ale również dowiaduje się, na jakich komponentach opiera się cała strona. Wygląd i budowę menu w dużej mierze determinuje forma serwisu. W zależności od tego czy ma być on rozbudowanym portalem, czy też prostą stroną typu one page, menu musi umiejętnie dostosować się do potrzeb strony. Im będzie ona prostsza, tym prostsze powinno być menu.

Slider, zdjęcie jako element promujący produkt

Miejsce które znajduje się zaraz pod nagłówkiem, odpowiada za najbardziej dominujący obszar strony głównej. Jest to obszar, w którym zawieramy wiodące hasło naszej firmy lub organizacji. To tutaj powinno się umieścić duże zdjęcie, film lub grafikę promującą produkt czy usługę. Ten element strony odpowiada za pierwsze wrażenia potencjalnego klienta, dlatego jest to, z marketingowego punktu widzenia, najważniejsza część każdej strony internetowej.

Slider, inaczej karuzela przewijająca zdjęcia co kilka sekund to na większości stron internetowych główny ich element promujący najważniejsze treści. Dzięki sliderowi m.in wprowadzamy „życie” do strony, mamy możliwość pokazania najciekawszych zdjęć czy produktów. a strona internetowa staje się atrakcyjniejsza. Chcąc przyciągnąć odwiedzającego powinno się pomyśleć o ekranie startowym strony internetowej, który powinien prezentować się jak najatrakcyjniej. Jedna grafika lub wideo w tle oraz wyraźne call to action. Ten trend w web designie bardzo się umacnia w ostatnim czasie. Nawet jeśli nasza oferta jest niezwykle szeroka, nie możemy zapomnieć o pierwszym wrażeniu.

Stopka

Element wieńczący stronę internetową, jest niezbędny w chyba każdym typie strony. To tutaj często dla przypomnienia i wygody wstawiamy po raz kolejny nawigację naszej strony, często poszerzoną o mniej istotne elementy. Stopka powinna być zawsze czytelna i dobrze zorganizowana. Twórcy stron rezerwują sobie to miejsce do pozostawienia swojego podpisu.

Na stronach wizytówkowych firm zazwyczaj w tym obszarze pojawiają się odnośniki do kontaktu, regulamin serwisu, linki partnerskie, a także drzewo kategorii. Bardzo często użytkownicy spodziewają się zobaczyć tam również przekierowania do kanałów na mediach społecznościowych.

Odnośniki do portali społecznościowych

Portale społecznościowe są doskonałym miejscem do nawiązywania relacji między klientami, a marką. Posiadanie firmowego konta na portalach takich jak Facebook czy Twitter umożliwia budowanie aktywnej społeczności wokół naszej działalności, która często staje się również stałymi klientami.

Media społecznościowe służą ludziom do przekazywania swoim znajomym różnego rodzaju materiałów i informacji. Jeżeli coś wydaje im się interesujące lub przydatne, dzielą się tym w prosty sposób z innymi. Umieszczony przez nich link powoduje wejście na stronę przez kolejnych internautów, co zwiększa ruch na stronie. Ruch w witrynie z kolei poprawia pozycję w wynikach wyszukiwania, a osoby odwiedzające witrynę z portali społecznościowych mogą zakupić produkt czy usługę.

Integracja z Facebookiem jest często stosowanym dodatkiem do strony. Widać kto stronę polubił, czy są wśród nich znajomi no i czy dana strona jest popularna. Strony, które dają możliwość pozostawienia komentarza oraz użycia like do artykułów są częściej odwiedzane.

Fonty wykorzystywane na stronach internetowych

Coraz większą wagę przywiązuje się nie tylko do tego co jest napisane, ale też jak to wygląda. Czy czyta to się nam wygodnie, intuicyjnie i jest zrozumiałe dla użytkownika strony. W graficznym przedstawianiu treści, duży nacisk kładzie się na odpowiedni dobór czcionek oraz to w jakim miejscu znajdą się dane słowa czy nawet poszczególne litery. Odchodzi się od nadmiaru informacji, a przedstawia się tylko to co najważniejsze.

Użycie fontów jako głównych elementów graficznych to trend, który istnieje już od jakiegoś czasu. Rozwój tego kierunku związany jest z popularnością minimalizmu, który używa się przy projektowaniu stron www. Inna przyczyną popularyzacji fontów związana jest z  urządzeniami mobilnymi, gdzie rozmiar fontów odgrywa ważną role. Teksty z dużymi fontami są czytelne dla użytkowników. Za pomocą rozmiaru i koloru można akcentować uwagę odwiedzających na ważną informację. Dzięki temu wszystkiemu fonty stały się prostym i wygodnym narzędziem przy projektowaniu stron.

Fonty, które są najczęściej wykorzystywane na stronach, portalach czy sklepach internetowych to np. Open Sans, Myriad Pro, czy font Lato, który na początku zaprojektowany był dla klienta korporacyjnego przez Łukasza Dziedzica, jednak ostatecznie został udostępniony publicznie na otwartej licencji Open Font License.

Wszystkie te fonty są krojami bezszeryfowymi. Teksty pisane czcionkami sans serif są łatwiejsze do czytania dla Internauty, ze względu na brak „ogonków”.  Kroje szeryfowe są przeznaczone do tekstów drukowanych.

Dobór rozmiaru do tekstu to kluczowa sprawa przy tworzeniu projektu. Ważne jest,  aby strona internetowa była jak najbardziej czytelna i dobrze wyświetlała się na każdym urządzeniu. Oczywiście tutaj wiąże się to z technologią Repsonsive Web Design, czyli budowaniu strony opartej na strukturze kolumn. Często wykorzystywanym do tego frameworkiem CSS jest Bootstrap, stworzony przez deweloperów Twittera. Tworząc stronę responsywną warto ustawić odpowiednie rozmiary dla nagłówków oraz zwykłego tekstu dla każdej rozdzielczości ekranu, na którym będzie wyświetlana strona.

Standaryzacja, czyli strony internetowe podobne do siebie

W sieci można znaleźć wiele podobnych do siebie stron internetowych. Dzieje się tak dlatego, że strony internetowe tworzy się na jakimś wzorcu, motywie, który jest wygodny, intuicyjny i przede wszystkim przyjazny dla użytkownika. Głównym elementem w projekcie graficznym strony www jest duże zdjęcie, tzw. hero image, które wiążę się z tematyką strony. Na zdjęciu umieszczony jest duży napis, który w pewien sposób określa to o czym jest strona. Właściciele stron nie chcą aż nadto tworzyć całkowicie nowych rozwiązań, wolą stosować to co już sprawdzone.

Przyciski, czyli podstawowe wezwanie do działania na stronie internetowej

Wezwanie do działania to niezbędny element każdego serwisu internetowego. Zazwyczaj jest przedstawiony jako link tekstowy, albo przycisk tzw. button, który ma za zadanie zachęcić odwiedzającego do przejścia tam, gdzie życzyłby sobie tego autor strony. Poprzez taki przycisk chcemy wezwać kogoś do działania, a więc znane na stronach internetowych call to action. Takie przycisk mogą prowadzić do , np. dodania do newslettera, kupienia produktu, wejścia na jedną z podstron strony, na której znajduje się oferta. Można stwierdzić, że właśnie przedstawienie i umiejscowienie przycisków wskazuje na skuteczności witryny.

Strona internetowa bez wezwania użytkownika do działania jest miejscem,  które w żaden sposób nie zachęca odwiedzającego strony do kolejnych działań na niej. Z przyciskami oczywiście nie można przesadzać. Gdy takich elementów na stronie jest za dużo, użytkownik nie jest dokładnie poinstruowany, gdzie powinien teraz przejść.

Kolorystyka

Kolorystyka strony powinna być spójna z całą identyfikacją wizualną firmy, osoby, produktu. Częstą praktyką jest pobieranie kolorów z logotypu. Z reguły logo składa się z jednego lub dwóch kolorów co jest wystarczające jako podstawowa paleta barw strony. Czasem można dobrać jeszcze jeden bądź dwa kolory uzupełniające. Te podstawowe kolory na stronie internetowej są wystarczające i nie ma potrzeby używania kilkudziesięciu barw. Wybrane  kolory powinny być przede wszystkim kontrastowe. Paletę barw na stronę internetową można wybierać wspomagając się wieloma aplikacjami takimi jak Adobe Color CC, Palleton czy Color Calculator. Stosowanie kolorów powinno być mocno umotywowane. Stosowanie barw to jedna z technik, która może pomóc w odbiorze informacji. Należy stosować miłe dla oka i czytelne schematy kolorów.

Responsywność

Stale wzrastająca ilość urządzeń mobilnych i użytkowników z nich korzystających przyczyniła się do zmian w projektowaniu stron. Era Responsive Web Design rozpoczęła się wraz z rozwojem smartfonów, tabletów. Od tej pory można zaobserwować pewną nowoczesność, która polega na tym, że cała zawartość na stronie może być wygodnie i swobodnie przeglądana na tych właśnie urządzeniach. Wdrożenie Responsive Web Design jest proste bo nie wymaga dodatkowych komponentów –polega  to tylko na odpowiednim stworzeniu stylu CSS.

Tworzenie stron zgodnych z Responsive Web Design  jest już pewnym standardem. Obecnie nawet bardziej zwraca się uwagę na rozdzielczości ekranów urządzeń mobilnych niż na ekranowe standardowych monitorów, jest to wchodząca w nowe trendy zasada mobile first. Jeżeli dana strona jest nieprzystosowana do nowego standardu jest karana przez algorytmy pozycjonujące stronę w wynikach wyszukiwania oraz przez samych internautów – rzadko są odwiedzane. Jeżeli jakaś strona wyświetla się niepoprawnie na telefonie komórkowym z pewnością wywołuje rozczarowanie twoich klientów.

Kolejna sprawa związana jest z faktem nawigowania po stronach przy użyciu ekranu dotykowego. Do najczęściej zalecanych praktyk można zaliczyć dobieranie odpowiedniego rozmiaru elementów dotykowych, czyli linków i przycisków, tak aby można było je użyć z łatwością na urządzeniu mobilnym. Małe elementy, położone blisko siebie jest trudniej obsługiwać na małych ekranach, co w konsekwencji może powodować nieprawidłowe kliknięcia i zniechęcać tym użytkowników strony internetowej.

Hero image

W projektowaniu stron internetowych hero image to duży obraz banera internetowego umieszczany w widocznym miejscu na stronie internetowej. Hero image jest często pierwszym wizualnym spotkaniem  z użytkownikiem na stronie. Hero image często składa się z obrazu i tekstu i może być statyczny lub dynamiczny, np. slider. Właściciele stron www w ten sposób chcą zaprojektować stroną dla swojej grupy docelowej odbiorców. Dlatego konieczne jest użycia dobrej jakości profesjonalnych zdjęciach. Te wyraziste, nieszablonowe, oryginalne szybciej przyciągną oko internauty, czy potencjalnego klienta niż stare zdjęcia ze stoków.

Słowem podsumowania

Nowoczesne strony internetowe to serwisy, które charakteryzują się minimalistycznym designem oraz wysokiej jakości zdjęciami. Szablon jest skonstruowany za pomocą arkusza CSS. Od nowoczesnej witryny internetowej wymagamy tego, aby nie sprawiała trudności użytkowników urządzeń mobilnych i aby przeglądanie treści na urządzeniach mobilnych było intuicyjne i wygodne.

Od strony oczekujemy interaktywności oraz tego, żeby była użyteczna na co dzień. Ma do czegoś służyć, np. do kupowania lub szczegółowego przeglądania oferty. Trafiać na stronę powinni użytkownicy portali społecznościowych. Tylko strony o takich cechach i funkcjach mają rację bytu w nowoczesnych i konkurencyjnych czasach. Warto wspomnieć, że strony internetowy mają duży wpływ na sukcesy danej społeczności, firmy czy osoby.

Wpis dodany: 2018-01-07

Wszelkie prawa zastrzeżone © exio
Zakaz kopiowania i rozpowszechniania materiałów i zdjęć użytych na portalu © 2014 - 2018